گردشگری نقطه عطف دیپلماسی عمومی

مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گردشگری را نقطه عطف دیپلماسی عمومی دانست و گفت: در دیپلماسی عمومی دولت‌ها پای خود را عقب کشیده و مردم بدون واسطه با هم مواجه می‌شوند و با هم گفت‌وگو می‌کنند.


به گزارش ایسنا، سیدعلی پاکدامن پنجشنبه 21 تیر در نشست مسئولان کشوری و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران در استان همدان، اظهار کرد: مردم کنش‌گران اصلی در گردشگری‌اند،این مردم هستند که فارغ از کلیشه‌سازی‌ها و انگاره‌پردازی‌های رسانه‌ای تصمیم می‌گیرند چگونه و با کجا در جهان تعامل داشته باشند.


وی با بیان اینکه گردشگری مفهوم حقیقی دیپلماسی مردم برای مردم و ارمغان آن شناخت و درک است، ادامه داد: صلح حقیقی در پناه چندجانبه‌نگری و پرهیز از یک‌سویه‌نگری و تحمیل عقاید به دست می‌آید.


پاکدامن با اشاره به اینکه گردشگری در این صلح جهانی نقش بزرگی دارد، اظهار کرد:تحقق صلح پایدار از طریق همگرایی در نگرش‌ها و احترام به تنوع‌های قومی، جغرافیایی و تاریخی کسب می‌شود.


وی با اشاره به اینکه همدان یکی از پایتخت‌های ایران در ادوار مختلف با گنجینه‌ای از مشاهیر و جاذبه‌هاست، اظهار کرد: بسیار خرسندم امروز فرصتی پیش آمد تا ما به مناسبت انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 به همدان بیاییم.


مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه 22 اثر ملموس تاریخی و فرهنگی و 14 اثر معنوی ثبت شده است، ادامه داد: اکنون ما به دنبال شناساندن مؤلفه‌های فرهنگی و هنری و تمدن‌ساز ایران به عنوان گنجینه‌ای از تمدن چند هزار ساله بشری هستیم که بخشی از آن توسط یونسکو ثبت شده است. ما امروز به دنبال شناساندن مولفه‌های فرهنگی و هنری و تمدن‌ساز ایران به عنوان گنجینه‌ای از تمدن چندهزار ساله بشری هستیم که بخشی از آن توسط یونسکو ثبت شده است.


داتو رستم یحیی سفیر کشور مالزی نیز  گفت: نسبت به ما تحریمی صورت بگیرد یا نگیرد ما با ایران ادامه همکاری خواهیم داد و از این پس روابط ما با این کشور بسیار دوستانه‌تر خواهد بود.


وی ضمن تشکر از استاندار همدان، اظهار کرد: ایران به ویژه همدان دارای شگفتی‌های تاریخی و تمدنی بسیاری است. متاسفانه با وجود تمام پتانسیل‌های همدان، هنوز به به عنوان مقصد گردشگری انتخاب نشده بنابراین نیاز است که مسئولان این استان تلاششان را چند برابر کنند.


رستم یحیی یادآور شد: در مالزی تاریخچه قدیمی‌ترین ساختمان فقط به 500 سال پیش برمی‌گردد اما در ایران بناهایی وجود دارد که تاریخچه هزار ساله دارند، ما برای توسعه گردشگری مجبور هستیم دست به ساخت بناها و آثار بزنیم اما ایران دارای این پتانسیل هست، اما جای سوال است که با وجود این موارد چرا به مقصد گردشگری تبدیل نشده است؟


وی با اشاره به اینکه بنده بسیاری از استان‌های ایران را دیده و تحت تأثیر قرار گرفته‌ام، اضافه کرد: ایران به قدری زیباست که فرزندان خود را برای بازدید از این ظرفیت‌ها به اینجا آورده‌ام چرا که اینجا دارای طبیعت بسیار خوبی است و علاقه دارم به کویر لوت بروم.گردشگری باعث نزدیکی مردم به یکدیگر می‌شود، دوستی کشورها بیشتر شده و تعاملات اقتصادی نیز دو چندان می‌شود برهمین اساس روابط دولت‌ها با یکدیگر نیز تسهیل می‌شود.


وی با بیان اینکه نسبت به مردم ایران حسادت می‌کنم، گفت: هر گردشگری که به ایران پا بگذارد قطعا پشیمان نخواهد شد چرا که علاوه بر طبیعت و آثار گرانقدر این مرز و بوم مردمان ایرانی بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند.


سفیر مالزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در مالزی هر ساله حدود 28 میلیون گردشگر جذب می‌کنیم. این تعداد باعث درآمد 15 میلیارد دلاری ما از این راه شده و از این طریق نیز یک میلیون و 700 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.